chorałowy
Korpus Języka Polskiego PWN
Autentyczne przykłady użycia w piśmie i mowie zgromadzone w Korpusie
- ... inicjalny w imitacji 3-głosowej, w interwale unisonu (s. 2). Chorałowa zaś fraza
3 Kyrie (powtórzona dwukrotnie) jest wykorzystana analogicznie do... - ... pacem rozpoczyna cytowana w Alcie (w czterogłosowej fakturze
homofonicznej) fraza chorałowa. Dla Nowowiejskiego chorał gregoriański jest
nie tyle materiałem, elementem konstrukcyjnym... - ... Kyrie (zgodnie z tradycją)
oraz tej części. Rozpoczyna ją fraza chorałowa z pierwszej części mszy identycznie
rytmizowana (lecz z tekstem Agnus... - ... Defunctis (1925). W poszczególnych częściach posługuje się krótką, jednogłosową
intonacją chorałową (określenie intonatio, w partyturze) przy rozpoczynaniu
części i niektórych wersów...
- ... polifonii. Ograniczano się
natomiast często do faktury akordowej, z melodyką chorałową w głosie najwyższym,
do dwojeń unisonowych lub oktawowych niekiedy całej... - ... ten sposób związek z chorałem preferowali kompozytorzy,
którzy znali tradycję chorałową, repertuar, ducha i estetykę tej muzyki. Równocześnie
jednak dość nieoczekiwanie... - ... zgodnie z tytułem mszy, z VIII mszy gregoriańskiej De Angelis.
Chorałową frazę 1 Kyrie elejson, rytmizowaną w metrum 4/4, kompozytor... - ... ustaleń, przekraczających możliwości badawcze jednej osoby. Odnotujmy
jedynie przykładowo pokrewieństwa chorałowe w Missa elettronica (1975) Schaeffera,
wskazane przez Barbarę Puchalską (1979... - ... znaczeniu niebezpośredniego) związku mszy z
chorałem gregoriańskim. Można tu wskazać chorałowe zabarwienie niektórych odcinków
w mszach, m.in. Puchalskiej (1982), Grabowskiego... - ... Sanctus. Każdy odcinek bądź część rozpoczyna intonatio jednogłosowe, zawierające cytaty chorałowe. Jest to wprawdzie kontrast fakturalny, lecz stosowany w utworze konsekwentnie...
- ... tego słowa znaczeniu (zob. szerzej s. 75-76). Ściśle ditoniczne chorałowe frazy
wokalne bądź wywodzące się z estetyki chorału gregoriańskiego, stanowią... - ... mszy chorałowej wielkiej tradycji
muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego. Wielogłosowe msze chorałowe polskich
kompozytorów XX w. nawiązują bowiem wyraźnie do niektórych idei... - ... np. Quoniam (s. 7-8, prz. 6). W celu podkreślenia chorałowego
charakteru mszy kompozytor stosuje uwspółcześniony typ zapisu chorałowego, z
dwiema... - ... celu podkreślenia chorałowego
charakteru mszy kompozytor stosuje uwspółcześniony typ zapisu chorałowego, z
dwiema jedynie wartościami i relacjami rytmicznymi (punctum, bipunctum). Msza... - ... chodzi tu właściwie o wyraźniejszą
deklamację, podkreślenie akcentu słowa) materiału chorałowego, niekiedy zmianę
kontekstu modalnego w odcinkach jednogłosowych (a także unisonowych... - ... s.
8, prz.5). Credo rozpoczyna od wprowadzenia rodzaju rytmizowanego chorałowego
cantus firmus, umieszczonego w głosie najniższym z tekstem Patrem omnipotentem... - ... rozpoczęcie tej mikrostruktury formalnej
patetycznym (zdwojenia oktawowe, f) organowym cytatem chorałowego inicjum Credo
nie jest zbyt przekonujące, gubi bowiem chorałowy charakter... - ... wzorce ordinarium missae różnych cykli gregoriańskich
(Nowowiejski, Miazga, Bernat).
Idea chorałowej mszy renesansowej, realizowana przez polskich kompozytorów
XX w., wiąże się... - ... W tym
przypadku większość omawianych mszy charakteryzuje homogeniczny typ ekspresji
chorałowej z istotnym mechanizmem: supremacjaasymilacja materiałowa, tzn. chorał
działa asymilująco... - ... punktu widzenia powtórzeń tekstowych (wersów).
Nawiązanie do idei renesansowej mszy chorałowej widać także w typie obsady.
Obsada bowiem omawianych mszy chorałowych...