Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
Borowskiego oraz pełnego utożsamienia się z określoną formacją kulturową. Samouk, pozbawiony w młodości szansy na odbycie systematycznej edukacji pod okiem wybitnych uczonych, przyjął ostatecznie postawę i sposób myślenia typowego przedstawiciela polskiego oświecenia. Unikał poglądów i ocen krańcowych, krytycznie odnosił się do przejawów umysłowego zacofania i obskurantyzmu, ciemnoty i religijnego fanatyzmu. Aczkolwiek z przekonania sensualista, nie zerwał nigdy Borowski z Kościołem i religią objawioną, choć nie omieszkał przy różnych okazjach występować przeciw dewocji, nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.
Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką
Borowskiego oraz pełnego utożsamienia się z określoną formacją kulturową. Samouk, pozbawiony w młodości szansy na odbycie systematycznej edukacji pod okiem wybitnych uczonych, przyjął ostatecznie postawę i sposób myślenia typowego przedstawiciela polskiego oświecenia. Unikał poglądów i ocen krańcowych, krytycznie odnosił się do przejawów umysłowego zacofania i obskurantyzmu, ciemnoty i religijnego fanatyzmu. Aczkolwiek z przekonania sensualista, nie zerwał nigdy Borowski z Kościołem i religią objawioną, choć nie omieszkał przy różnych okazjach występować przeciw dewocji, nadmiernej wystawności obrzędów i czysto zewnętrznej, spektakularnej stronie praktyk religijnych.<br> Równocześnie wyznawał zasadę wolności i równości ludzi, był zwolennikiem idei francuskich encyklopedystów, ale odrzucał zdecydowanie tezę Helwecjusza, że pobudką
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego