śmiercią Chrystusową (Kol 1,24). Łukasz ewangelista, uczeń św. Pawła, łączy dziewictwo z ofiarą Chrystusa, z Jego śmiercią i zmartwychwstaniem (Łk 14, 26-27). Zdaniem <name type="person">L. Legranda Łukaszowa</> nauka o dziewictwie reprezentuje rozwój teologicznej refleksji od interpretacji eschatologicznej do mistycznej; mistyczne zjednoczenie z Chrystusem ukrzyżowanym. Echo tej nauki odnajdujemy w Apokalipsie (14,1-5; 7-14), gdzie dziewictwo - podobnie jak męczeństwo - oznacza przede wszystkim doskonałą wierność Bogu. Męczennik i dziewica są doskonałą realizacją życia chrześcijańskiego, formą doskonałą wierności Bogu, drogą prowadzącą do realizowania najdoskonalszej miłości. Z czasem te dwa ideały: dziewictwa i męczeństwa zostały połączone, najpierw przez kult dziewic-męczennic, a