Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
linii myślowej znajdziemy Newtona, Voltaire'a, Laplace'a, a przede wszystkim wielkiego Leibniza z jego ideałem "harmonii wprzód ustanowionej", wprowadzonej w miejsce tradycyjnego ideału celowości. Przyrodoznawstwo obywa się bez Boga, ale mentalność przyrodnika jeszcze Boga potrzebuje. Rozumność świata prowokuje myśl o rozumności "Transcendentalnej". Bóg transcendentalny jest jednak Bogiem dalekim, pozanaukowym i pozaspołecznym. Bóg deisty jest ginącą gdzieś w dali granicą tego, co można udowodnić; czemu jednak nie sposób zaprzeczyć.
b) Druga nawiązuje do augustynizmu, a jej przejawem jest filozofia Malebranche'a. Malebranche jest jednak nie tylko augustynikiem, lecz także kartezjanistą. Przejmuje od Kartezjusza teorię idei wrodzonych, ale ją jeszcze bardziej radykalizuje. Wysuwa zaskakującą tezę
linii myślowej znajdziemy Newtona, Voltaire'a, Laplace'a, a przede wszystkim wielkiego Leibniza z jego ideałem "harmonii wprzód ustanowionej", wprowadzonej w miejsce tradycyjnego ideału celowości. Przyrodoznawstwo obywa się bez Boga, ale mentalność przyrodnika jeszcze Boga potrzebuje. Rozumność świata prowokuje myśl o rozumności "Transcendentalnej". Bóg transcendentalny jest jednak Bogiem dalekim, pozanaukowym i pozaspołecznym. Bóg deisty jest ginącą gdzieś w dali granicą tego, co można udowodnić; czemu jednak nie sposób zaprzeczyć.<br>b) Druga nawiązuje do augustynizmu, a jej przejawem &lt;page nr=237&gt; jest filozofia Malebranche'a. Malebranche jest jednak nie tylko augustynikiem, lecz także kartezjanistą. Przejmuje od Kartezjusza teorię idei wrodzonych, ale ją jeszcze bardziej radykalizuje. Wysuwa zaskakującą tezę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego