Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
jednym cyklu (Dembiński), rodzaju suity kolędowej (Nowowiejski),
formy wariacyjnej (Furmanik, Lewkowicz, Feicht) do tworzenia nowych kolęd autorskich
(F. Walczyński, Klein). Missa pastoralis była uprawiana przez polskich kompozytorów
XX w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.

Grupę siedmiu mszy (wśród utworów, którymi dysponowałem) tworzą cykle wykorzystujące
motywikę pieśni Bogurodzica, sytuowanej wyjątkowo nie tylko w tradycji polskiej
kultury muzycznej, lecz także świadomości narodowej. W kompozytorskim zaś aspekcie
ewokującej, czy wręcz narzucającej określony typ ekspresji, stwarzającej równocześnie
możliwość konotacji symbolicznych. Istnieją dwa różne przekazy tej pieśni ­
krakowski, najbardziej dziś popularny oraz gnieźnieński ­ umieszczane w śpiewnikach
kościelnych; w naszych analizach posłużymy się
jednym cyklu (Dembiński), rodzaju suity kolędowej (Nowowiejski), <br>formy wariacyjnej (Furmanik, Lewkowicz, Feicht) do tworzenia nowych kolęd autorskich <br>(F. Walczyński, Klein). Missa pastoralis była uprawiana przez polskich kompozytorów <br>XX w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.<br><br> Grupę siedmiu mszy (wśród utworów, którymi dysponowałem) tworzą cykle wykorzystujące <br>motywikę pieśni Bogurodzica, sytuowanej wyjątkowo nie tylko w tradycji polskiej <br>kultury muzycznej, lecz także świadomości narodowej. W kompozytorskim zaś aspekcie <br>ewokującej, czy wręcz narzucającej określony typ ekspresji, stwarzającej równocześnie <br>możliwość konotacji symbolicznych. Istnieją dwa różne przekazy tej pieśni ­ <br>krakowski, najbardziej dziś popularny oraz gnieźnieński ­ umieszczane w śpiewnikach <br>kościelnych; w naszych analizach posłużymy się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego