jednym cyklu (Dembiński), rodzaju suity kolędowej (Nowowiejski), <br>formy wariacyjnej (Furmanik, Lewkowicz, Feicht) do tworzenia nowych kolęd autorskich <br>(F. Walczyński, Klein). Missa pastoralis była uprawiana przez polskich kompozytorów <br>XX w. wyłącznie lub, ostrożniej mówiąc, głównie w pierwszej połowie stulecia.<br><br> Grupę siedmiu mszy (wśród utworów, którymi dysponowałem) tworzą cykle wykorzystujące <br>motywikę pieśni Bogurodzica, sytuowanej wyjątkowo nie tylko w tradycji polskiej <br>kultury muzycznej, lecz także świadomości narodowej. W kompozytorskim zaś aspekcie <br>ewokującej, czy wręcz narzucającej określony typ ekspresji, stwarzającej równocześnie <br>możliwość konotacji symbolicznych. Istnieją dwa różne przekazy tej pieśni <br>krakowski, najbardziej dziś popularny oraz gnieźnieński umieszczane w śpiewnikach <br>kościelnych; w naszych analizach posłużymy się