Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
na średnim umartwianiu się ani na umiarkowanym
hedonizmie. Środkową drogą między skrajnymi przeciwieństwami jest
możliwość niewybierania żadnego z nich, a to jest możliwe jedynie w 'logice
paradoksu'. Każdy stan pośredni uznany za środek ma swoje przeciwieństwo
i dlatego nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani
twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy
świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało
i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje
się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało
na średnim umartwianiu się ani na umiarkowanym <br>hedonizmie. Środkową drogą między skrajnymi przeciwieństwami jest <br>możliwość niewybierania żadnego z nich, a to jest możliwe jedynie w 'logice <br>paradoksu'. Każdy stan pośredni uznany za środek ma swoje przeciwieństwo <br>i dlatego nie oznacza przekroczenia dualizmu wykluczających się przeciwieństw. O tym, że 'środkową drogą' Buddy Śakyamuniego jest 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość', świadczy fakt, że nie wypowiedział się on ani <br>twierdząco, ani przecząco w następujących fundamentalnych kwestiach: czy <br>świat ma swój początek i kres; czy Tathagata istnieje po śmierci; czy ciało <br>i dusza są identyczne. Odpowiedzią Śakyamuniego było milczenie. Wydaje <br>się mało prawdopodobne, aby milczenie to miało
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego