Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
że drogi teatru i dramatu rozchodzą się. Z biegiem lat Goethe o teatrze wyrażał się coraz kąśliwiej, choć z innych oczywiście przyczyn, niż dramaturdzy nurtu romantycznego. Zaś klęskę jeszcze bardziej niż Jon spektakularną poniosła sztuka Fryderyka Schlegla Alarcos: autor pragnął wzbogacić tragedię przez włączenie do niej elementów zaczerpniętych ze stylu Calderona; nie znalazło to zrozumienia, utwór został przez widzów głośno wyśmiany podczas pierwszego przedstawienia.
Wszelkie konfrontacje marzeń romantyków z teatrem istniejącym ukazywały konieczność przeprowadzenia zasadniczej reformy. Klasyczny wzorzec teatru nie mógł się utrzymać; ukształtowany z myślą o publiczności "wysokiej", nie pasował do demokratyzującej się sztuki, do nowych dążeń, zakładających zmianę stylu
że drogi teatru i dramatu rozchodzą się. Z biegiem lat Goethe o teatrze wyrażał się coraz kąśliwiej, choć z innych oczywiście przyczyn, niż dramaturdzy nurtu romantycznego. Zaś klęskę jeszcze bardziej niż Jon spektakularną poniosła sztuka Fryderyka Schlegla Alarcos: autor pragnął wzbogacić tragedię przez włączenie do niej elementów zaczerpniętych ze stylu Calderona; nie znalazło to zrozumienia, utwór został przez widzów głośno wyśmiany podczas pierwszego przedstawienia.<br>Wszelkie konfrontacje marzeń romantyków z teatrem istniejącym ukazywały konieczność przeprowadzenia zasadniczej reformy. Klasyczny wzorzec teatru nie mógł się utrzymać; ukształtowany z myślą o publiczności "wysokiej", nie pasował do demokratyzującej się sztuki, do nowych dążeń, zakładających zmianę stylu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego