Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
samotożsamości' ".
'Wielkie miłosierdzie' pojawia się tylko jako rezultat samonegacji człowieka,
który odkrywa, iż jest absolutnie sprzecznie tożsamy z Absolutem. Jedyną
drogą do 'wielkiego miłosierdzia' jest przełom duchowy zwany w buddyzmie
'oświeceniem', a nie etyczne samodoskonalenie. Nishida powołuje się przy
tym na słowa mistrza zen, Shido Bunana: "Żyjąc, bądźcie jak umarli.
Cokolwiek byście czynili w stanie takiej właśnie pustej jaźni, wszystko będzie
dobre".
5.3. 'ETYKA PARADOKSOWA'
A ETYKA FORMALNA
Etykę zen związaną z pojęciem 'wielkiego miłosierdzia' możemy określić
mianem 'etyki paradoksowej'. Pojęcie 'wielkiego miłosierdzia' jest pojęciem
pośrednim paradoksowym, ponieważ nie jest uwarunkowane swoją negacją.
Nie jest przeciwieństwem braku miłosierdzia, ale totalną
samotożsamości' ".&lt;/&gt; <br>'Wielkie miłosierdzie' pojawia się tylko jako rezultat samonegacji człowieka, <br>który odkrywa, iż jest absolutnie sprzecznie tożsamy z Absolutem. Jedyną <br>drogą do 'wielkiego miłosierdzia' jest przełom duchowy zwany w buddyzmie <br>'oświeceniem', a nie etyczne samodoskonalenie. Nishida powołuje się przy <br>tym na słowa mistrza zen, Shido Bunana: "Żyjąc, bądźcie jak umarli. <br>Cokolwiek byście czynili w stanie takiej właśnie pustej jaźni, wszystko będzie <br>dobre". <br>&lt;tit&gt;5.3. 'ETYKA PARADOKSOWA' <br>A ETYKA FORMALNA&lt;/&gt; <br>Etykę zen związaną z pojęciem 'wielkiego miłosierdzia' możemy określić <br>mianem 'etyki paradoksowej'. Pojęcie 'wielkiego miłosierdzia' jest pojęciem <br>pośrednim paradoksowym, ponieważ nie jest uwarunkowane swoją negacją. <br>Nie jest przeciwieństwem braku miłosierdzia, ale totalną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego