Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
inspiracje cenionego przezeń Alfieriego (Filip II) i uwielbianego Schillera (Don Carlos). W sumie jednak tragedia następcy tronu hiszpańskiego i kochającej go królowej, wyrastająca na gruncie politycznych planów władcy i czarnych intryg dworu, z dominacją pozoru nad rzeczywistością, bliższa była Schillerowi niż Alfieriemu i zadecydowała o nieklasycznym rozumieniu tragedii przez Wężyka.
Don Karlos Wężyka nie został nigdy zagrany mimo wyrażonej już zgody cenzury (14 kwietnia 1808), mimo ustalonej przez Bogusławskiego obsady i być może – planowanego terminu premiery. I to „niedowcielenie" dramatu otwiera całą serię podobnych „niedowcieleń" utworów pisarza, tracącego w ten sposób możliwość oddziaływania na swą epokę i szansę
inspiracje cenionego przezeń Alfieriego (Filip II) i uwielbianego Schillera (Don Carlos). W sumie jednak tragedia następcy tronu hiszpańskiego i kochającej go królowej, wyrastająca na gruncie politycznych planów władcy i czarnych intryg dworu, z dominacją pozoru nad rzeczywistością, bliższa była Schillerowi niż Alfieriemu i zadecydowała o nieklasycznym rozumieniu tragedii przez Wężyka.<br> Don Karlos Wężyka nie został nigdy zagrany mimo wyrażonej już zgody cenzury (14 kwietnia 1808), mimo ustalonej przez Bogusławskiego obsady i być może &#150; planowanego terminu premiery. I to &#132;niedowcielenie" dramatu otwiera całą serię podobnych &#132;niedowcieleń" utworów pisarza, tracącego w ten sposób możliwość oddziaływania na swą epokę i szansę
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego