131), opracowuje strukturę per Prophetas z użyciem <br>sekundowych przesunięć "pustych" współbrzmień kwintowo-kwartowych. Właśnie współbrzmienie <br>kwinty (rzadziej kwarty), przewijające się zresztą także w innych mszach Nowowiejskiego, <br>jej paralelizm w czystej bądź multiplikowanej postaci, uzyskuje w tej mszy samodzielną <br>jakość brzmieniową. Pozwala na wydobycie symboliki tekstu, np. struktury mortuorum <br>(w wersie Et expecto resurrectionem mortuorum, s. 24, prz. 132) z jednej strony, <br>z drugiej na uzyskanie nowatorskiego typu brzmienia i ekspresji, <br>z eliminacją dekoratywności (Kyrie, s. 3, prz. 133), aż do delikatnego, impresjonistycznego <br>kolorytu (Qui ex Patre, s. 21 prz. 134). Bądź przeciwnie aktywizuje dekoratywność <br>i jednocześnie radykalizuje brzmienie (Hosanna, s. 29