Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
jedna strona młodopolskiej estetyki ekspresyjnej: ekspresywizm był nie tylko koncepcją dotyczącą znaczeń i sytuacji dzieła sztuki, był także podstawą ich oceny.
Charakterystyczne, że głosy tego rodzaju pojawiają się już w latach dziewięćdziesiątych. Obok wzmiankowanych artykułów Kotarbińskiego i Jabłonowskiego, czy pamfletu Jellenty na tandetę literacką, trzeba tu wymienić dwa ważne szkice Ignacego Matuszewskiego Estetyka i publiczność w końcu XIX wieku oraz Czciciele tandety. Matuszewski ma wyraźną świadomość, iż pojawienie się sztuki, która spotka się z szeroką aprobatą, a jednocześnie nie odpowiada tym kryteriom poziomu, które bezwzględnie powinny obowiązywać, nie jest czymś przypadkowym, wynikiem fatalnego zbiegu okoliczności, bądź też rezultatem czyjejś złej woli
jedna strona młodopolskiej estetyki ekspresyjnej: ekspresywizm był nie tylko koncepcją dotyczącą znaczeń i sytuacji dzieła sztuki, był także podstawą ich oceny. <br>Charakterystyczne, że głosy tego rodzaju pojawiają się już w latach dziewięćdziesiątych. Obok wzmiankowanych artykułów Kotarbińskiego i Jabłonowskiego, czy pamfletu Jellenty na tandetę literacką, trzeba tu wymienić dwa ważne szkice Ignacego Matuszewskiego &lt;hi&gt;Estetyka i publiczność w końcu XIX wieku&lt;/&gt; oraz &lt;hi&gt;Czciciele tandety&lt;/&gt;. Matuszewski ma wyraźną świadomość, iż pojawienie się sztuki, która spotka się z szeroką aprobatą, a jednocześnie nie odpowiada tym kryteriom poziomu, które bezwzględnie powinny obowiązywać, nie jest czymś przypadkowym, wynikiem fatalnego zbiegu okoliczności, bądź też rezultatem czyjejś złej woli
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego