Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
tak w przypadku Guerniki Picassa dynamizacja tego dzieła możliwa jest dzięki przygotowaniu odbiorcy, znajomości "zasad", którymi rządzi się kubizm, np. nagłe załamania formy i zaostrzenia konturów, przenikanie się przedstawionych przedmiotów, ich bryłowatość (geometryzacja formy), wprowadzenie tzw. przestrzeni kubistycznej, umożliwiającej przedstawianie obiektów na płaszczyźnie z różnych stron, bez stosowania tradycyjnej perspektywy. Inaczej mówiąc, Guernica przez nieprzygotowanych odbiorców była stawiana poza granicami sztuki, i musiała zostać wcześniej objaśniona, aby być zrozumiałą jako dzieło sztuki.
Każdy nowy kierunek w sztuce musi uzyskać wyjaśnienie i podłoże teoretyczne, aby dzieła tworzone na jego gruncie były zaakceptowane przez odbiorców jako dzieła sztuki. Teoretyczne wyjaśnienie ułatwia późniejszym odbiorcom, spotykającym
tak w przypadku Guerniki Picassa dynamizacja tego dzieła możliwa jest dzięki przygotowaniu odbiorcy, znajomości "zasad", którymi rządzi się kubizm, np. nagłe załamania formy i zaostrzenia konturów, przenikanie się przedstawionych przedmiotów, ich bryłowatość (geometryzacja formy), wprowadzenie tzw. przestrzeni kubistycznej, umożliwiającej przedstawianie obiektów na płaszczyźnie z różnych stron, bez stosowania tradycyjnej perspektywy. Inaczej mówiąc, Guernica przez nieprzygotowanych odbiorców była stawiana poza granicami sztuki, i musiała zostać wcześniej objaśniona, aby być zrozumiałą jako dzieło sztuki.<br>Każdy nowy kierunek w sztuce musi uzyskać wyjaśnienie i podłoże teoretyczne, aby dzieła tworzone na jego gruncie były zaakceptowane przez odbiorców jako dzieła sztuki. Teoretyczne wyjaśnienie ułatwia późniejszym odbiorcom, spotykającym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego