Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednostkowa' jest tożsama z 'buddą' jedynie w swojej potencjalnej formie. Nie mamy tu do czynienia ze sprzecznością, gdyż w akcie 'oświecenia' 'jaźń jednostkowa' zostaje przekształcona w 'jaźń oświeconą' ('jaźń buddy'). Tak więc ostatecznie to nie zmienna i niedoskonała jaźń jest 'stanem buddy', ale jest nim jaźń przekształcona w 'stan buddy'. Inaczej mówiąc, nie-A staje się A i dlatego A = A, czyli zasada niesprzeczności logiki formalnej nie zostaje podważona.
Tymczasem z punktu widzenia 'logiki paradoksu', czyli logiki 'absolutnie
sprzecznej samotożsamości', 'jaźń jednostkowa' i 'stan buddy' zawsze są
i jednocześnie nie są tożsame. Ten, kto jest 'buddą', nie może stać się 'buddą',
a
jednostkowa' jest tożsama z 'buddą' jedynie w swojej potencjalnej formie. Nie mamy tu do czynienia ze sprzecznością, gdyż w akcie 'oświecenia' 'jaźń jednostkowa' zostaje przekształcona w 'jaźń oświeconą' ('jaźń buddy'). Tak więc ostatecznie to nie zmienna i niedoskonała jaźń jest 'stanem buddy', ale jest nim jaźń przekształcona w 'stan buddy'. Inaczej mówiąc, nie-A staje się A i dlatego A = A, czyli zasada niesprzeczności logiki formalnej nie zostaje podważona. <br>Tymczasem z punktu widzenia 'logiki paradoksu', czyli logiki 'absolutnie <br>sprzecznej samotożsamości', 'jaźń jednostkowa' i 'stan buddy' zawsze są <br>i jednocześnie nie są tożsame. Ten, kto jest 'buddą', nie może stać się 'buddą', <br>a
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego