Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
pisze o wielkim obrazie z 1914 roku (kobieta w czerwonym kostiumie kąpielowym na szafirowym tle), że jest to ostateczne jego osiągnięcie okresu cézanne'owskiego. Kreska i jakby mechaniczna kompozycja, zestawienia kolorystyczne wymuszone - ani rysunek, ani kolor nie stwarzają uczucia, że powodem tego obrazu było żywe, bezpośrednie wrażenie czy długo wynoszona wizja. Jeżeliby taki jedynie był wpływ Cézanne'a - byłby opłakany. Ale wpływ ten widzę w prymacie plamy barwnej, w konstrukcji obrazów artysty. U Dufy'ego, jak i u Cézanne'a, barwa nigdy nie jest osłabiona przez konstrukcję płótna, przez arabeskę, nie rysunek przy tym, nie walor, ale barwa są zawsze nie tylko punktem wyjścia, ale
pisze o wielkim obrazie z 1914 roku (kobieta w czerwonym kostiumie kąpielowym na szafirowym tle), że jest to ostateczne jego osiągnięcie okresu cézanne'owskiego. Kreska i jakby mechaniczna kompozycja, zestawienia kolorystyczne wymuszone - ani rysunek, ani kolor nie stwarzają uczucia, że powodem tego obrazu było żywe, bezpośrednie wrażenie czy długo wynoszona wizja. Jeżeliby taki jedynie był wpływ Cézanne'a - byłby opłakany. Ale wpływ ten widzę w prymacie plamy barwnej, w konstrukcji obrazów artysty. U Dufy'ego, jak i u Cézanne'a, barwa nigdy nie jest osłabiona przez konstrukcję płótna, przez arabeskę, nie rysunek przy tym, nie walor, ale barwa są zawsze nie tylko punktem wyjścia, ale
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego