też<br>takie doktryny jak choćby system Szymona Maga, który można było uważać<br>za nieortodoksyjny "odprysk" myśli żydowskiej, rywalizujący z<br>chrześcijaństwem i przeinaczający jego pierwotne przesłanie. Jednak,<br>jak twierdzi Jonas:<br> <br><gap><br><br> Wszystko wskazuje na to, że do konstytutywnych momentów doktryny<br>gnostyckiej należały: grecka filozofia, babilońska astrologia, irański<br>(perski) dualizm, heterodoksyjny judaizm okultystyczny (Kabała) czy<br>różnorodne wierzenia pochodzące ze starożytnego Egiptu. Jednak istotne<br>jest, że wszystkie te wpływy istnieją w gnostycyzmie już niejako<br>przeinaczone i poddane charakterystycznej obróbce. Bowiem, jak twierdzi<br>Jonas:<br> <br><gap><br><br> Współcześnie coraz częściej zdaje się przeważać pogląd mówiący, że<br>gnoza to nie tyle "hellenizacja chrześcijaństwa", ile orientalna myśl,<br><br>która stała się nową