Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
Skroś tego, co się pojawia, fenomenologiczne pojęcie fenomenu sięga bycia bytu, jego sensu, modyfikacji i derywacji...
Za fenomenami fenomenologii nie ma tedy naprawdę nic, ale mogłoby się zdarzyć, że byłoby ukryte to, co winno stać się fenomenem. To dlatego właśnie, że fenomeny nie są dane od razu istnieje potrzeba fenomenologii. Komplementarnym wobec pojęcia fenomenu jest pojęcie Bytu-zakrytego".
Ten cytat uzmysławia swoistość fenomenologicznej orientacji Heideggera, który w filozofii swojej chce właśnie odsłaniać "samo Bycie" (czy ściślej, jego sens). Nic tedy dziwnego, że musiał on odrzucać husserlowskie redukcje, których celem było zawieszenie tezy egzystencjalnej odnośnie bycia poza (transcendentalną) świadomością. Dla Heideggera zadaniem
Skroś tego, co się pojawia, fenomenologiczne pojęcie fenomenu sięga bycia bytu, jego sensu, modyfikacji i derywacji...<br>Za fenomenami fenomenologii nie ma tedy naprawdę nic, ale mogłoby się zdarzyć, że byłoby ukryte to, co winno stać się fenomenem. To dlatego właśnie, że fenomeny nie są dane od razu istnieje potrzeba fenomenologii. Komplementarnym wobec pojęcia fenomenu jest pojęcie Bytu-zakrytego".<br>Ten cytat uzmysławia swoistość fenomenologicznej orientacji Heideggera, który w filozofii swojej chce właśnie odsłaniać "samo Bycie" (czy ściślej, jego sens). Nic tedy dziwnego, że musiał on odrzucać husserlowskie redukcje, których celem było zawieszenie tezy egzystencjalnej odnośnie bycia poza (transcendentalną) świadomością. Dla Heideggera zadaniem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego