Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
tych wymagań; lecz autor sądzi, że szczególnie w teatrze nie wystarcza samo wypełnienie warunków sztuki."
[Dygresja. Słowacki nie musiał troszczyć się o walory dydaktyczne, nie musiał uwypuklać morału. Mógł dzięki temu bywać niejednoznaczny, nie rozstrzygać wyraziście, co dobre a co złe, wprowadzać zakończenia otwarte, niedopowiadane, pozostawiające czytelnika w rozterce - zginął Kordian czy nie? - lub zakończenia groteskowe (jak w Śnie srebrnym Salomei), równie nie do zaakceptowania przez widzów]
Przytoczone wyżej słowa Hugo zdają się aż paradoksalnie nie przystawać do romantycznej wizji swobody artysty; zdają się bliższe oświeceniowemu dydaktyzmowi. Pozór to tylko; kilka stron dalej wykładnia sensu owych pouczających wartości dramatu ukazuje, że
tych wymagań; lecz autor sądzi, że szczególnie w teatrze nie wystarcza samo wypełnienie warunków sztuki."&lt;/&gt;<br>[Dygresja. Słowacki nie musiał troszczyć się o walory dydaktyczne, nie musiał uwypuklać morału. Mógł dzięki temu bywać niejednoznaczny, nie rozstrzygać wyraziście, co dobre a co złe, wprowadzać zakończenia otwarte, niedopowiadane, pozostawiające czytelnika w rozterce - zginął Kordian czy nie? - lub zakończenia groteskowe (jak w Śnie srebrnym Salomei), równie nie do zaakceptowania przez widzów]<br>Przytoczone wyżej słowa Hugo zdają się aż paradoksalnie nie przystawać do romantycznej wizji swobody artysty; zdają się bliższe oświeceniowemu dydaktyzmowi. Pozór to tylko; kilka stron dalej wykładnia sensu owych pouczających wartości dramatu ukazuje, że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego