Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 400-401
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1981
kończy się dla nich wojna, która na okamgnienie odsłania się jako odwieczny, niepojęty i równocześnie nieuchronny obrzęd zła uniwersalnego.
Widziałem Harfę burmeńską przed dwudziestu przeszło laty i wtedy napisałem tę notę. "Obrzęd", właśnie "obrzęd". Rytualizacja ludzkiego losu, głęboko tkwiąca w kulturze japońskiej (wystarczy wskazać dramat No ), kształtuje również styl filmu Kurosawy Cień wojownika, wychwalanego obecnie i nagradzanego na całym świecie. Oznacza ona naturalnie coś więcej, niż siłę pewnej tradycji stylizacyjnej. W tej historii z okresu japońskich wojen feudalnych w XVII stuleciu, która jest kanwą dla epizodu sobowtóra sprawy tożsamości człowieka, nie ma żądnych rafinacji psychologicznych czy metafizycznych. "Wy Francuzi - uśmiecha się
kończy się dla nich wojna, która na okamgnienie odsłania się jako odwieczny, niepojęty i równocześnie nieuchronny obrzęd zła uniwersalnego.<br>Widziałem Harfę burmeńską przed dwudziestu przeszło laty i wtedy napisałem tę notę. "Obrzęd", właśnie "obrzęd". Rytualizacja ludzkiego losu, głęboko tkwiąca w kulturze japońskiej (wystarczy wskazać dramat No ), kształtuje również styl filmu Kurosawy Cień wojownika, wychwalanego obecnie i nagradzanego na całym świecie. Oznacza ona naturalnie coś więcej, niż siłę pewnej tradycji stylizacyjnej. W tej historii z okresu japońskich wojen feudalnych w XVII stuleciu, która jest kanwą dla epizodu sobowtóra sprawy tożsamości człowieka, nie ma żądnych rafinacji psychologicznych czy metafizycznych. "Wy Francuzi - uśmiecha się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego