Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
w okresie międzywojennym.
Jednakże najbardziej związane z techniką kucia były przedmioty, których sylwetę kształtowano na kowadle, zwłaszcza krzyże cmentarne i kapliczkowe oraz kraty, które zakładano w okienkach komór. Miały one bardzo różne, ciekawe kształty. Proporcje, grubość prętów, kształtowanie zakończeń dawały duże możliwości rozwiązań. Świadczą o tym chociażby materiały zebrane na Kurpiach przez Adama Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym
w okresie międzywojennym. <br>Jednakże najbardziej związane z techniką kucia były przedmioty, których sylwetę kształtowano na kowadle, zwłaszcza krzyże cmentarne i kapliczkowe oraz kraty, które zakładano w okienkach komór. Miały one bardzo różne, ciekawe kształty. Proporcje, grubość prętów, kształtowanie zakończeń dawały duże możliwości rozwiązań. Świadczą o tym chociażby materiały zebrane na Kurpiach przez Adama Chętnika, opublikowane w "Polskiej Sztuce Ludowej" (1977, nr 1). Krzyże miały różną wielkość, cmentarne były duże, natomiast małe zdobiły trzon drewnianego krzyża, a czasem i zakończenia ramion. Małe wieńczyły szczyty kapliczek, większe wieże kościelne. W XX w. rozpowszechniły się na wsi żelazne krzyże na cmentarzach, osadzone w kamiennym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego