Typ tekstu: Książka
Autor: Winczorek Piotr
Tytuł: Wstęp do nauki o państwie
Rok: 1995
Żydów. Jednakże mimo tych ograniczeń zaczątków koncepcji praw człowieka doszukiwać się można już w myśli i praktyce politycznej niektórych zachodnioeuropejskich społeczeństw późnego średniowiecza.
129. W Polsce XVI, XVII, a zwłaszcza XVIII wieku - nazwa "obywatel" była używana tylko w odniesieniu do stanu szlacheckiego (polska szlachta bardzo lubiła stylizować się na Rzymian). Maniera używania tytułu "obywatel" w zawężonym, stanowym poniekąd, znaczeniu przeżyła załamanie systemu feudalnego. Sięgnęła XIX, a nawet XX wieku.
Wystarczy pójść na warszawski cmentarz powązkowski i przeczytać napisy na nagrobkach. Często pojawiają się tu dziewiętnasto- i dwudziestowieczne inskrypcje w rodzaju: "obywatel ziemski", "obywatel miasta Warszawy" itp. Słowo "obywatel" oznaczało tyle co
Żydów. Jednakże mimo tych ograniczeń zaczątków koncepcji praw człowieka doszukiwać się można już w myśli i praktyce politycznej niektórych zachodnioeuropejskich społeczeństw późnego średniowiecza.<br>129. W Polsce XVI, XVII, a zwłaszcza XVIII wieku - nazwa "obywatel" była używana tylko w odniesieniu do stanu szlacheckiego (polska szlachta bardzo lubiła stylizować się na Rzymian). Maniera używania tytułu "obywatel" w zawężonym, stanowym poniekąd, znaczeniu przeżyła załamanie systemu feudalnego. Sięgnęła XIX, a nawet XX wieku.<br>Wystarczy pójść na warszawski cmentarz powązkowski i przeczytać napisy na nagrobkach. Często pojawiają się tu dziewiętnasto- i dwudziestowieczne inskrypcje w rodzaju: "obywatel ziemski", "obywatel miasta Warszawy" itp. Słowo "obywatel" oznaczało tyle co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego