ludzi angażujących się w sztukę całkowicie. Przykład <name type="person">de Staëla</> opowiedziałem w uprzednim rozdziale, wrócić do natury jest trudniej niż ją porzucić.<br>To zerwanie, o którym pisze <name type="person">Heurtey</>, szereg malarzy abstrakcyjnych podkreśla właśnie jako konieczność, jako obowiązujący punkt wyjścia, który stworzyć musi całkowicie inną płaszczyznę komunikacji między obrazem a widzem. Dla <name type="person">Mathieu</>, o którym już pisałem, <name type="person">Giotto</> i prymitywi włoscy przygotowują to "<q>ciężkie przedsiębiorstwo sklerozy umysłu</>", którym jest dla niego Renesans, punktem zaś ostatecznym zabójczej "woli materialistycznej" pragnącej oddać naturę, tak jak ją widzimy, jest impresjonizm. Fowizm uwalnia od realizmu kolorów, kubizm od realizmu formy, <name type="person">Van Gogh</>, <name type="person">Cézanne</> są wraz z Rafaelem