Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 9.10
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
Tę mesjańską ideę rozwinęli jeszcze bardziej angielscy koloniści na kontynencie północnoamerykańskim. Jak piszą Jürgen Nigra i Robert de Herte, "od swojego założenia Ameryka przedstawia się jako Nowy Izrael. Jest ona Kanaanem, ziemią obiecaną, azylem dla wszystkich grup marginesu, dla wszystkich wykluczonych z Europy, dla wszystkich, którzy przez lata śpiewali z Mojżeszem: 'Let my people go!'". W 1911 roku Werner Sombart stwierdził, że "to, co nazywamy amerykanizmem, jest w dużej części zakrzepłym duchem żydowskim".

Noam Chomsky uważa, że "protestanccy purytanie wypożyczyli zarówno retorykę jak i wyobraźnię Starego Testamentu, świadomie modelując swe zachowanie na Narodzie przez Boga Wybranym, realizującym jego zalecenie, aby 'wytępić
Tę mesjańską ideę rozwinęli jeszcze bardziej angielscy koloniści na kontynencie północnoamerykańskim. Jak piszą Jürgen Nigra i Robert de Herte, &lt;q&gt;"od swojego założenia Ameryka przedstawia się jako Nowy Izrael. Jest ona Kanaanem, ziemią obiecaną, azylem dla wszystkich grup marginesu, dla wszystkich wykluczonych z Europy, dla wszystkich, którzy przez lata śpiewali z Mojżeszem: &lt;foreign&gt;'Let my people go!'&lt;/&gt;"&lt;/&gt;. W 1911 roku Werner Sombart stwierdził, że &lt;q&gt;"to, co nazywamy amerykanizmem, jest w dużej części zakrzepłym duchem żydowskim"&lt;/&gt;.<br><br> Noam Chomsky uważa, że &lt;q&gt;"protestanccy purytanie wypożyczyli zarówno retorykę jak i wyobraźnię Starego Testamentu, świadomie modelując swe zachowanie na Narodzie przez Boga Wybranym, realizującym jego zalecenie, aby 'wytępić
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego