Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jako 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości.
Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla
refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę
('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków
świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego doświadczenia.
Można by pokusić się o stwierdzenie, że najbardziej istotne cechy świata
'absolutnie sprzecznej samotożsamości' w wypadku upowszechnienia tego
doświadczenia także z czasem mogłyby być uznane za aprioryczne kategorie
rozumu paradoksowego.
3.3. KOANY JAKO SĄDY PARADOKSOWE
Analiza pisemnej spuścizny mistrzów zen dostarcza dowodów na poparcie
tezy Nishidy, iż rzeczywistość 'oświecenia' może być
jako 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości. <br>Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla <br>refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę <br>('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków <br>świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego doświadczenia. <br>Można by pokusić się o stwierdzenie, że najbardziej istotne cechy świata <br>'absolutnie sprzecznej samotożsamości' w wypadku upowszechnienia tego <br>doświadczenia także z czasem mogłyby być uznane za aprioryczne kategorie <br>rozumu paradoksowego. <br>&lt;tit&gt;3.3. KOANY JAKO SĄDY PARADOKSOWE&lt;/&gt; <br>Analiza pisemnej spuścizny mistrzów zen dostarcza dowodów na poparcie <br>tezy Nishidy, iż rzeczywistość 'oświecenia' może być
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego