Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
i obsadę chóralną, nie zaś solistyczną) jest
niezwykle zwarta materiałowo ­ integrowana, pozornie bez uzasadnienia, aluzyjnie
motywem inicjalnym Bogurodzicy (przekazu krakowskiego; pojawia się także motyw
"dzieła Chrzciciela") i innymi motywami o pokrewnym charakterze. Symbolika tego
materiału wiąże się jednak ściśle z cytowanym uprzednio i komentowanym przesłaniem
kompozytora ­ czciciela, jak się okazuje, Najświętszej Marii Panny. Maliszewski
postępuje odmiennie w porównaniu do innych twórców posługujących się motywiką
Bogurodzicy (szerzej o tym w rozdziale II), nie eksponuje bowiem ani czytelności
motywu, ani, co istotniejsze kategorii "maiestas" ewokowanej charakterem pieśni
(szybkie tempo pierwszej fazy Kyrie), dopiero fazę następną (Andante) charakteryzują
aklamacje błagalne. Kompozytor naprzemiennie posługuje się korespondencją motywiczną
i obsadę chóralną, nie zaś solistyczną) jest <br>niezwykle zwarta materiałowo ­ integrowana, pozornie bez uzasadnienia, aluzyjnie <br>motywem inicjalnym Bogurodzicy (przekazu krakowskiego; pojawia się także motyw <br>"dzieła Chrzciciela") i innymi motywami o pokrewnym charakterze. Symbolika tego <br>materiału wiąże się jednak ściśle z cytowanym uprzednio i komentowanym przesłaniem <br>kompozytora ­ czciciela, jak się okazuje, Najświętszej Marii Panny. Maliszewski <br>postępuje odmiennie w porównaniu do innych twórców posługujących się motywiką <br>Bogurodzicy (szerzej o tym w rozdziale II), nie eksponuje bowiem ani czytelności <br>motywu, ani, co istotniejsze kategorii "maiestas" ewokowanej charakterem pieśni <br>(szybkie tempo pierwszej fazy Kyrie), dopiero fazę następną (Andante) charakteryzują <br>aklamacje błagalne. Kompozytor naprzemiennie posługuje się korespondencją motywiczną
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego