Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
tożsamość
negacji i afirmacji. Na przykład na pytanie: "Czy istnieje byt?" prawidłowa
odpowiedź brzmi: "Tak i nie". Mistrzowie zen akceptowali dwie przeciwne
odpowiedzi na to samo pytanie, ponieważ za prawdę uważali 'absolutnie
sprzeczną samotożsamość' przeciwieństw. Zhaozhou spytał pewnego mnicha:
"Czy byłeś tu kiedyś?". "Tak" - odparł mnich. Na to mistrz powiedział:
"Napij się herbaty". Inny mnich odpowiedział na to samo pytanie: "Nie, nie
byłem tu nigdy", lecz Zhaozhou znów odpowiedział: "Napij się herbaty".
Kiedy jeszcze inny mnich wyraził swoje zdziwienie, iż na różne odpowiedzi
mistrz zareagował tak samo, mistrz powiedział: "Napij się herbaty".
3.3.2. SĄDY PARADOKSOWE NIEBIEGUNOWE
W naukach mistrzów
tożsamość <br>negacji i afirmacji. Na przykład na pytanie: "Czy istnieje byt?" prawidłowa <br>odpowiedź brzmi: "Tak i nie". Mistrzowie zen akceptowali dwie przeciwne <br>odpowiedzi na to samo pytanie, ponieważ za prawdę uważali 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamość' przeciwieństw. Zhaozhou spytał pewnego mnicha: <br>"Czy byłeś tu kiedyś?". "Tak" - odparł mnich. Na to mistrz powiedział: <br>"Napij się herbaty". Inny mnich odpowiedział na to samo pytanie: "Nie, nie <br>byłem tu nigdy", lecz Zhaozhou znów odpowiedział: "Napij się herbaty". <br>Kiedy jeszcze inny mnich wyraził swoje zdziwienie, iż na różne odpowiedzi <br>mistrz zareagował tak samo, mistrz powiedział: "Napij się herbaty". <br>&lt;tit&gt;3.3.2. SĄDY PARADOKSOWE NIEBIEGUNOWE&lt;/&gt; <br>W naukach mistrzów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego