Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
pozostawiany do następnych świat, w odróżnieniu od wycinanek, które wymieniano na nowe w przededniu świat Wielkiejnocy. Pająk stanowił zresztą ozdobę powszechna w całym kraju, podczas gdy wycinanka i wyklejanka rozwinęły się głownie w dawnym zaborze rosyjskim i nie były znane na Pomorzu, Warmii, Mazurach, w Wielkopolsce, na Śląsku i Podhalu.
Pająki bywały rozmaite. Krystaliczne formy konstruowano ze słomek nawlekanych na nitkę. Tworzyły piramidę graniastosłupów, nieraz rozbudowana. Przypominały strukturę kryształu, co wpłynęło na nazwę, jaka im nadajemy. Zresztą, upodabniały się nie tylko do kryształu. W 1956 r. na londyńskiej wystawie polskiej sztuki ludowej przyciągnęły uwagę dwóch poważnych panów - Hindusa i Anglika. Obchodzili
pozostawiany do następnych świat, w odróżnieniu od wycinanek, które wymieniano na nowe w przededniu świat Wielkiejnocy. Pająk stanowił zresztą ozdobę powszechna w całym kraju, podczas gdy wycinanka i wyklejanka rozwinęły się głownie w dawnym zaborze rosyjskim i nie były znane na Pomorzu, Warmii, Mazurach, w Wielkopolsce, na Śląsku i Podhalu. <br>Pająki bywały rozmaite. Krystaliczne formy konstruowano ze słomek nawlekanych na nitkę. Tworzyły piramidę graniastosłupów, nieraz rozbudowana. Przypominały strukturę kryształu, co wpłynęło na nazwę, jaka im nadajemy. Zresztą, upodabniały się nie tylko do kryształu. W 1956 r. na londyńskiej wystawie polskiej sztuki ludowej przyciągnęły uwagę dwóch poważnych panów - Hindusa i Anglika. Obchodzili
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego