Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
mahayany jako

paradoksowe znaki pośrednie i dlatego definiowali je za pomocą sądów
paradoksowych.
4.2.2.1. 'NAJWYŻSZA MĄDROŚĆ'
Czasami mistrzowie zen wprowadzali nową terminologię, aby odróżnić
własną, paradoksową interpretację danego buddyjskiego pojęcia od poglądów
innych szkół, co jest widoczne zwłaszcza w wypadku pojęcia 'nie-myślenia',
które od czasów Szóstego Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie
'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł.
mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często
używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy
z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie
świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. "Prawdziwą zasługą jest cudowna
i doskonała
mahayany jako <br>&lt;page nr=233&gt;<br>paradoksowe znaki pośrednie i dlatego definiowali je za pomocą sądów <br>paradoksowych. <br>&lt;tit&gt;4.2.2.1. 'NAJWYŻSZA MĄDROŚĆ'&lt;/&gt; <br>Czasami mistrzowie zen wprowadzali nową terminologię, aby odróżnić <br>własną, paradoksową interpretację danego buddyjskiego pojęcia od poglądów <br>innych szkół, co jest widoczne zwłaszcza w wypadku pojęcia 'nie-myślenia', <br>które od czasów Szóstego Patriarchy, Huinenga, zastąpiło tradycyjne pojęcie <br>'najwyższej mądrości' (sanskr. prajna; chiń. banruo; jap. hannya; dosł. <br>mądrość wykraczająca poza). Przed Huinengiem patriarchowie zen często <br>używali terminologii buddyjskiej, o czym świadczy słynna rozmowa Bodhidharmy <br>z cesarzem Wu. Bodhidharma powiedział do cesarza, że budowanie <br>świątyń buddyjskich nie jest wystarczające. &lt;q&gt;"Prawdziwą zasługą jest cudowna <br>i doskonała
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego