Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
czy zgryźliwe dowcipy, lecz teksty". Należy przyjąć tę opinię i strącenie Stanisława Kostki do kategorii pisarzy drugorzędnych; takich, którzy pracując dla klasycyzmu, nie wyznaczali jego linii szczytowych. Teoretycy literatury widzą w nim jednego z „fundamentalistów w kwestii założeń epistemologicznych i estetyczno-literackich klasycyzmu", obok Felińskiego, Osińskiego, Koźmiana. W Królestwie Polskim ten nurt stał się kierunkiem retardacyjnym, w imię obrony reguł i prawideł doktryny stawiającym bariery „dziwactwom" nowego prądu. Nie znaczy to jednak, by zupełnie ostał się erozji i nie podlegał przemianom. „Ostatecznie polski klasycyzm postanisławowski, który opierał się formalnie na tej samej co osiemnastowieczny doktrynie estetycznej – pisze
czy zgryźliwe dowcipy, lecz teksty"</>. Należy przyjąć tę opinię i strącenie Stanisława Kostki do kategorii pisarzy drugorzędnych; takich, którzy pracując dla klasycyzmu, nie wyznaczali jego linii szczytowych. Teoretycy literatury widzą w nim jednego z „fundamentalistów w kwestii założeń epistemologicznych i estetyczno-literackich klasycyzmu", obok Felińskiego, Osińskiego, Koźmiana. W Królestwie Polskim ten nurt stał się kierunkiem retardacyjnym, w imię obrony reguł i prawideł doktryny stawiającym bariery „dziwactwom" nowego prądu. Nie znaczy to jednak, by zupełnie ostał się erozji i nie podlegał przemianom. <q>„Ostatecznie polski klasycyzm postanisławowski, który opierał się formalnie na tej samej co osiemnastowieczny doktrynie estetycznej – pisze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego