Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Tygodnik Powszechny
Nr: 43
Miejsce wydania: Kraków
Rok wydania: 1993
Rok powstania: 1994
a islamem widziany jest w kategoriach starcia dwóch cywilizacji.
Południowa granica świata muzułmańsko-arabskiego dotyka krajów czarnej Afryki, niegdyś pogańskich, dziś w coraz większej mierze chrześcijańskich.
Endemiczny antagonizm, dawniej symbolizowany przez obraz arabskiego handlarza czarnych niewolników, obecnie manifestuje się w szeregu lokalnych wewnętrznych konfliktów przeciwstawiających chrześcijan muzułmanom od krajów tzw. Rogu Afryki, poprzez Sudan i Czad po Nigerię.
Północna granica islamu również stoi w ogniu: wojna w Bośni, sytuacja mniejszości tureckiej w Bułgarii, starcia między Osetyńcami a Inguszami, Ormianami i Azerami są tu widomym dowodem.
Niewiele lepiej mają się sprawy na innych międzycywilizacyjnych granicach czy osiach napięć, choć konflikt nie zawsze
a islamem widziany jest w kategoriach starcia dwóch cywilizacji.<br>Południowa granica świata muzułmańsko-arabskiego dotyka krajów czarnej Afryki, niegdyś pogańskich, dziś w coraz większej mierze chrześcijańskich.<br>Endemiczny antagonizm, dawniej symbolizowany przez obraz arabskiego handlarza czarnych niewolników, obecnie manifestuje się w szeregu lokalnych wewnętrznych konfliktów przeciwstawiających chrześcijan muzułmanom od krajów tzw. Rogu Afryki, poprzez Sudan i Czad po Nigerię.<br>Północna granica islamu również stoi w ogniu: wojna w Bośni, sytuacja mniejszości tureckiej w Bułgarii, starcia między Osetyńcami a Inguszami, Ormianami i Azerami są tu widomym dowodem.<br>Niewiele lepiej mają się sprawy na innych międzycywilizacyjnych granicach czy osiach napięć, choć konflikt nie zawsze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego