Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
wystarcza samo wypełnienie warunków sztuki."
[Dygresja. Słowacki nie musiał troszczyć się o walory dydaktyczne, nie musiał uwypuklać morału. Mógł dzięki temu bywać niejednoznaczny, nie rozstrzygać wyraziście, co dobre a co złe, wprowadzać zakończenia otwarte, niedopowiadane, pozostawiające czytelnika w rozterce - zginął Kordian czy nie? - lub zakończenia groteskowe (jak w Śnie srebrnym Salomei), równie nie do zaakceptowania przez widzów]
Przytoczone wyżej słowa Hugo zdają się aż paradoksalnie nie przystawać do romantycznej wizji swobody artysty; zdają się bliższe oświeceniowemu dydaktyzmowi. Pozór to tylko; kilka stron dalej wykładnia sensu owych pouczających wartości dramatu ukazuje, że należy ich szukać pod kształtami groteski, wynaturzeń i zbrodni. Dramaturg
wystarcza samo wypełnienie warunków sztuki."&lt;/&gt;<br>[Dygresja. Słowacki nie musiał troszczyć się o walory dydaktyczne, nie musiał uwypuklać morału. Mógł dzięki temu bywać niejednoznaczny, nie rozstrzygać wyraziście, co dobre a co złe, wprowadzać zakończenia otwarte, niedopowiadane, pozostawiające czytelnika w rozterce - zginął Kordian czy nie? - lub zakończenia groteskowe (jak w Śnie srebrnym Salomei), równie nie do zaakceptowania przez widzów]<br>Przytoczone wyżej słowa Hugo zdają się aż paradoksalnie nie przystawać do romantycznej wizji swobody artysty; zdają się bliższe oświeceniowemu dydaktyzmowi. Pozór to tylko; kilka stron dalej wykładnia sensu owych pouczających wartości dramatu ukazuje, że należy ich szukać pod kształtami groteski, wynaturzeń i zbrodni. Dramaturg
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego