Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Fronda
Nr: 8
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
Baumana. Prawda jest miną założoną pod fundamenty postmodernistycznego projektu cywilizacji neutralnej światopoglądowo, tworzonej i zamieszkiwanej przez ironicznych sceptyków. Szczególnie prawda w religii i naukach humanistycznych.

Bo prawda w naukach humanistycznych, prawda Objawienia, jest prawdą wyboru, a nie "neutralną światopoglądowo" prawdą matematycznego dowodu. Akt moralny staje się tutaj najczystszym aktem poznania. Stąd też przywrócony (nawet jeśli nie odpowiada nam nazwa) honor retoryki, perswadowania, przekonywania. Jeśli to wybór rozstrzyga, a nie dowód, wówczas retoryczny esej, moralizowanie, staje się wstępem do najczystszego aktu epistemologicznego, aktu poznania. Staje się wstępem do aktu wyboru.

"Dla wielu historia przestała być wiarą; stała się wiedzą" - ironizuje autor retorycznych
Baumana. Prawda jest miną założoną pod fundamenty postmodernistycznego projektu cywilizacji neutralnej światopoglądowo, tworzonej i zamieszkiwanej przez ironicznych sceptyków. Szczególnie prawda w religii i naukach humanistycznych.<br><br> Bo prawda w naukach humanistycznych, prawda Objawienia, jest prawdą wyboru, a nie "neutralną światopoglądowo" prawdą matematycznego dowodu. Akt moralny staje się tutaj najczystszym aktem poznania. Stąd też przywrócony (nawet jeśli nie odpowiada nam nazwa) honor retoryki, perswadowania, przekonywania. Jeśli to wybór rozstrzyga, a nie dowód, wówczas retoryczny esej, moralizowanie, staje się wstępem do najczystszego aktu epistemologicznego, aktu poznania. Staje się wstępem do aktu wyboru.<br><br> &lt;q&gt;"Dla wielu historia przestała być wiarą; stała się wiedzą"&lt;/&gt; - ironizuje autor retorycznych
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego