Typ tekstu: Książka
Autor: Barańczak Stanisław
Tytuł: Poezja i duch uogólnienia
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1970-1996
jednoznacznego wskazania i nazwania (np. w tytule utworu) danego gatunku, z którym prowadzi się dialog. Z obowiązku tego Łukasiewicz byłby zwolniony, gdyby przyjął postawę inną, taką, w której "powtórzenie wzoru" gatunkowego może się dokonywać, ale dialog z tradycją gatunku nie jest pierwszoplanową intencją semantyczną utworu. Porównajmy obie "Alby" Łukasiewicza ze "Świtami" Czesława Miłosza, "Przebudzeniem" Zbigniewa Herberta, "Przed świtem" Julii Hartwig, "Nowym dniem" Ryszarda Krynickiego: utwory te również, oczywiście, można wpisać w ramy tradycji pieśni porannej (i dla interpretacji niektórych z nich ma to istotne znaczenie), ale tym, kto je w tych ramach umieszcza, jest raczej krytyk niż autor. Ten ostatni nie
jednoznacznego wskazania i nazwania (np. w tytule utworu) danego gatunku, z którym prowadzi się dialog. Z obowiązku tego Łukasiewicz byłby zwolniony, gdyby przyjął postawę inną, taką, w której "powtórzenie wzoru" gatunkowego może się dokonywać, ale dialog z tradycją gatunku nie jest pierwszoplanową intencją semantyczną utworu. Porównajmy obie "Alby" Łukasiewicza ze "Świtami" Czesława Miłosza, "Przebudzeniem" Zbigniewa Herberta, "Przed świtem" Julii Hartwig, "Nowym dniem" Ryszarda Krynickiego: utwory te również, oczywiście, można wpisać w ramy tradycji pieśni porannej (i dla interpretacji niektórych z nich ma to istotne znaczenie), ale tym, kto je w tych ramach umieszcza, jest raczej krytyk niż autor. Ten ostatni nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego