badań. Budowie modeli w nauce poświęcono ogromną liczbę prac, od teoretyczno-naukoznawczych, takich jak klasyczne już studia Wilsona (1964), Kuhna (1968, 1977), Poppera (1977), Feyerabenda (1975), jak i bardziej ukierunkowane, np. Abla (1975), dotyczące modeli w socjologii, Chorleya i Haggeta (1967) omawiające modele w geografii (polskie tłumaczenie Wróbel, 1969 i Synowiec, 1976), lub z polskich autorów: Rudniańskiego (1976), Lewickiej (1985), Mokrzyckiego (1981, 1992), Kostrowickiego (1992), Soczyńskiej (1995). Jest to jedynie drobny wybór prac poświęconych modelom, a przydatnych w badaniach geoekologicznych. Na postać przyjmowanego modelu, zwłaszcza w wielodyscyplinarnych dziedzinach badań, wpływają trzy czynniki: ścisłe określenie celu, czyli tego, co chcemy zbadać i