Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
wyraz opisy Heideggera.

EGZYSTENCJA JAKO ŚWIADOMOŚĆ NIEPOZYCJONALNA

U Sartre'a pojęcie egzystencji przechodzi jeszcze jeden zwrot. Pojęcie egzystencji jest u Sartre'a nader wieloznaczne, ale my zajmiemy się tylko jednym z nich, jak się wydaje - najbardziej podstawowym.
We wstępie do ź^etre et néant czytamy: "wszelkie istnienie świadome bytuje jako świadomość istnienia". Szczególną świadomość swego własnego istnienia, którą bytuje "wszelkie istnienie świadome", nazywa Sartre świadomością niepozycjonalną lub nietetyczną. Świadomość niepozycjonalna przeciwstawia się świadomości pozycjonalnej, czyli tetycznej, dzięki której dany nam jest nie sam akt jako swoiste przeżycie, lecz przedmiot aktu. Niepozycjonalną świadomość siebie można by nazwać po prostu samoświadomością (na innym miejscu nazywam
wyraz opisy Heideggera.<br><br>&lt;tit&gt;EGZYSTENCJA JAKO ŚWIADOMOŚĆ NIEPOZYCJONALNA&lt;/&gt;<br><br>U Sartre'a pojęcie egzystencji przechodzi jeszcze jeden zwrot. Pojęcie egzystencji jest u Sartre'a nader wieloznaczne, ale my zajmiemy się tylko jednym z nich, jak się wydaje - najbardziej podstawowym.&lt;page nr=195&gt; <br>We wstępie do &lt;foreign&gt;ź^etre et néant&lt;/&gt; czytamy: &lt;q&gt;"wszelkie istnienie świadome bytuje jako świadomość istnienia"&lt;/&gt;. Szczególną świadomość swego własnego istnienia, którą bytuje "wszelkie istnienie świadome", nazywa Sartre świadomością niepozycjonalną lub nietetyczną. Świadomość niepozycjonalna przeciwstawia się świadomości pozycjonalnej, czyli tetycznej, dzięki której dany nam jest nie sam akt jako swoiste przeżycie, lecz przedmiot aktu. Niepozycjonalną świadomość siebie można by nazwać po prostu samoświadomością (na innym miejscu nazywam
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego