Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
romantyczne" pierwsze dzieła sceniczne jenajczyków - tragedia Jon (1802) Augusta Wilhelma Schlegla ani Alarcos (1802) Fryderyka Schlegla; wyraźnie nieudane, nie stanowiły przełomu w tradycyjnej poetyce gatunku. Nie był przełomem także Remorse (1813) Coleridge'a, dramat świetnie przyjęty przez krytyków. Punktem wyjścia dla uwag o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.
W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci
romantyczne" pierwsze dzieła sceniczne jenajczyków - tragedia Jon (1802) Augusta Wilhelma Schlegla ani Alarcos (1802) Fryderyka Schlegla; wyraźnie nieudane, nie stanowiły przełomu w tradycyjnej poetyce gatunku. Nie był przełomem także Remorse (1813) Coleridge'a, dramat świetnie przyjęty przez krytyków. Punktem wyjścia dla uwag o dramacie były zatem uznane przez romantyków dawne arcydzieła - Szekspira, Calderona - oraz znajomość współczesnego teatru, zmiennego, dynamicznie się rozwijającego, fascynującego nowościami, olśniewającą i nieoczekiwaną perspektywą, w jakiej można było oczyma wyobraźni ujrzeć własne dzieło. Dramaty "romantyczne" zaczęły się pojawiać o wiele później.<br>W teatrze, wcielającym ideał harmonijnej symbiozy myśli i wszelkich sztuk, widowisko nadal miałoby realizować wiernie idee dramaturga. Poeci
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego