Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
bądź
pogłębienia ekspresji,
­ różnicowanie typów ekspresji aż do wprowadzania ekspresji dramatycznej,
­ wykorzystywanie form samodzielnych i partii ensemblowych,
­ tworzenie formy szeregowej.
Elementy te zostały użyte bardzo indywidualnie w wymienionych cyklach, co wiąże
się z silnym zróżnicowaniem języka muzycznego. Stanowią jednak niewątpliwie
wyróżniki stylu tych cykli, rozpatrywane zwłaszcza w kontekście problematyki
Wort-Ton.
Missa Pontificalis (1930) i Requiem (1930) Maliszewskiego
Missa Pontificalis ­ cykl przedsoborowy dedykowany papieżowi Piusowi XI, mogła
być pomyślana jako msza liturgiczna. Z liturgicznego bowiem punktu widzenia
msza pontyfikalna reprezentuje najbardziej uroczysty typ mszy. To zaś może usprawiedliwiać
jej szeroko zakrojoną formę. Ma także rozbudowaną obsadę ­ głosów solowych,
chóru mieszanego i
bądź <br>pogłębienia ekspresji,<br> ­ różnicowanie typów ekspresji aż do wprowadzania ekspresji dramatycznej,<br> ­ wykorzystywanie form samodzielnych i partii ensemblowych,<br> ­ tworzenie formy szeregowej.<br> Elementy te zostały użyte bardzo indywidualnie w wymienionych cyklach, co wiąże <br>się z silnym zróżnicowaniem języka muzycznego. Stanowią jednak niewątpliwie <br>wyróżniki stylu tych cykli, rozpatrywane zwłaszcza w kontekście problematyki <br>Wort-Ton.<br>Missa Pontificalis (1930) i Requiem (1930) Maliszewskiego<br> Missa Pontificalis ­ cykl przedsoborowy dedykowany papieżowi Piusowi XI, mogła <br>być pomyślana jako msza liturgiczna. Z liturgicznego bowiem punktu widzenia <br>msza pontyfikalna reprezentuje najbardziej uroczysty typ mszy. To zaś może usprawiedliwiać <br>jej szeroko zakrojoną formę. Ma także rozbudowaną obsadę ­ głosów solowych, <br>chóru mieszanego i
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego