Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
kompozytorów XX w. ­ jakkolwiek niezbyt silna ­ utrzymuje się nieprzerwanie
w tym stuleciu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie.

Omówiony zakres problematyki form chorałowych w cyklu mszalnym zarysował
kilka, niekiedy wzajemnie powiązanych zagadnień i aspektów. Przede wszystkim
aspekt odniesienia do tradycji wielogłosowej mszy chorałowej ­ wielkiej tradycji
muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego. Wielogłosowe msze chorałowe polskich
kompozytorów XX w. nawiązują bowiem wyraźnie do niektórych idei tradycji mszalnej
XV, a zwłaszcza XVI stulecia. To nawiązanie widać w realizacji idei jedności,
integracji cyklu materiałem chorału gregoriańskiego. Podobnie do wielogłosowej
europejskiej chorałowej mszy renesansowej, także współcześnie integrowano cykl
bądź materiałem jednego gatunku chorału m.in. antyfony
kompozytorów XX w. ­ jakkolwiek niezbyt silna ­ utrzymuje się nieprzerwanie <br>w tym stuleciu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie.<br><br> Omówiony zakres problematyki form chorałowych w cyklu mszalnym zarysował <br>kilka, niekiedy wzajemnie powiązanych zagadnień i aspektów. Przede wszystkim <br>aspekt odniesienia do tradycji wielogłosowej mszy chorałowej ­ wielkiej tradycji <br>muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego. Wielogłosowe msze chorałowe polskich <br>kompozytorów XX w. nawiązują bowiem wyraźnie do niektórych idei tradycji mszalnej <br>XV, a zwłaszcza XVI stulecia. To nawiązanie widać w realizacji idei jedności, <br>integracji cyklu materiałem chorału gregoriańskiego. Podobnie do wielogłosowej <br>europejskiej chorałowej mszy renesansowej, także współcześnie integrowano cykl <br>bądź materiałem jednego gatunku chorału m.in. antyfony
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego