Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
i. wzorem ikonografii i rozwiązań formalnych bywały rzeźby i obrazy widziane w kościele, zwłaszcza miejscowym bądź pobliskim słynącym cudami, powodował, i. w kapliczkach w tym samym czasie pojawiły się rzeźby nawiązujące do różnych stylów historycznych: romańszczyzny, gotyku, baroku. Szczególnie charakterystyczny jest w rzeźbie ludowej ciąg długiego trwania form sięgających przeszłości. Wolno sądzić, że w swym wyrazie nie różnią się od poprzedniczek. Żywot drewnianej rzeźby był zazwyczaj bliski czasowi życia człowieka. Wichry, mróz, gorąco, deszcze niszczyły drewno, mimo iż rzeźby zawsze malowano, a zabieg taki powtarzano co kilka lat. Stąd, w odróżnieniu od współczesnych, amatorskich, prawdziwe rzeźby ludowe, kapliczkowe, zawsze malowano. Kiedy
i. wzorem ikonografii i rozwiązań formalnych bywały rzeźby i obrazy widziane w kościele, zwłaszcza miejscowym bądź pobliskim słynącym cudami, powodował, i. w kapliczkach w tym samym czasie pojawiły się rzeźby nawiązujące do różnych stylów historycznych: romańszczyzny, gotyku, baroku. Szczególnie charakterystyczny jest w rzeźbie ludowej ciąg długiego trwania form sięgających przeszłości. Wolno sądzić, że w swym wyrazie nie różnią się od poprzedniczek. Żywot drewnianej rzeźby był zazwyczaj bliski czasowi życia człowieka. Wichry, mróz, gorąco, deszcze niszczyły drewno, mimo iż rzeźby zawsze malowano, a zabieg taki powtarzano co kilka lat. Stąd, w odróżnieniu od współczesnych, amatorskich, prawdziwe rzeźby ludowe, kapliczkowe, zawsze malowano. Kiedy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego