Typ tekstu: Książka
Autor: Kieniewicz Stefan
Tytuł: Historia Polski 1795-1918
Rok wydania: 1996
Rok powstania: 1968
Królestwa. Kariery i majątki robili w tej dzielnicy raczej spekulanci i entreprenerzy niż pionierzy przemysłu. Pouczające mogą być pod tym względem koleje losów najbardziej rzutkiego z ówczesnych przedsiębiorców, wspomnianego już Piotra Steinkellera.
Zaczął on swą karierę od wydzierżawienia monopolu solnego, tj. transportu i rozprzedaży soli. Później założył zakład mechaniczny w Żarkach, zakupił młyn parowy w Warszawie, zmontował przedsiębiorstwo komunikacji międzymiastowej (wprowadzone przezeń omnibusy konne zwano w Polsce "steinkellerkami"). Imprezy te opierał na kredytach Banku Polskiego; uzależniony od kliki rządzącej Bankiem popadł w trudności finansowe i w 1851 r. zbankrutował.
Steinkeller zainicjował także budowę (1840) pierwszej na ziemiach polskich kolei żelaznej, tzw
Królestwa. Kariery i majątki robili w tej dzielnicy raczej spekulanci i entreprenerzy niż pionierzy przemysłu. Pouczające mogą być pod tym względem koleje losów najbardziej rzutkiego z ówczesnych przedsiębiorców, wspomnianego już Piotra Steinkellera.<br>Zaczął on swą karierę od wydzierżawienia monopolu solnego, tj. transportu i rozprzedaży soli. Później założył zakład mechaniczny w Żarkach, zakupił młyn parowy w Warszawie, zmontował przedsiębiorstwo komunikacji międzymiastowej (wprowadzone przezeń omnibusy konne zwano w Polsce "steinkellerkami"). Imprezy te opierał na kredytach Banku Polskiego; uzależniony od kliki rządzącej Bankiem popadł w trudności finansowe i w 1851 r. zbankrutował.<br>Steinkeller zainicjował także budowę (1840) pierwszej na ziemiach polskich kolei żelaznej, tzw
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego