Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
świadomości. Jak
słusznie zauważa Kiyohide Kirita, badacze buddyzmu często zbytnio koncentrują
się na buddyjskiej nauce o tym, że "forma jest pustką", zapominając iż Sutry
Najwyższej Mądrości uczą także, że "pustka jest formą". Dotarcie do prawdziwej
'pustki' nie oznacza bowiem wyeliminowania rozumu, ale zmianę postrzegania
rzeczywistości, która odtąd jawi się jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'.
Według Nishidy 'jaźń jednostkowa' jest tożsama z 'jaźnią oświeconą'
('buddą') w sposób absolutnie sprzeczny i dlatego człowiek może poznać
'buddę' jedynie przez samonegację. Nishida powołuje się na nauki Do gena,
który głosił, że poznanie drogi 'buddy' oznacza poznanie samego siebie,
a poznanie samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem
świadomości. Jak <br>słusznie zauważa Kiyohide Kirita, badacze buddyzmu często zbytnio koncentrują <br>się na buddyjskiej nauce o tym, że "forma jest pustką", zapominając iż Sutry <br>Najwyższej Mądrości uczą także, że "pustka jest formą". Dotarcie do prawdziwej <br>'pustki' nie oznacza bowiem wyeliminowania rozumu, ale zmianę postrzegania <br>rzeczywistości, która odtąd jawi się jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. <br>Według Nishidy 'jaźń jednostkowa' jest tożsama z 'jaźnią oświeconą' <br>('buddą') w sposób absolutnie sprzeczny i dlatego człowiek może poznać <br>'buddę' jedynie przez samonegację. Nishida powołuje się na nauki Do gena, <br>który głosił, że poznanie drogi 'buddy' oznacza poznanie samego siebie, <br>a poznanie samego siebie jest równoznaczne z zapomnieniem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego