Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
niebytem". Zgodnie z logiką klasyczną to, co nie jest niebytem, jest
bytem - i na odwrót. Natomiast zgodnie z 'logiką paradoksu' podwójna
negacja nie prowadzi do afirmacji, ale do 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'
afirmacji i negacji (bytu i niebytu).
Może nasunąć się pytanie, czy określenie 'pustka' jest odpowiednie, skoro
'prawdziwa pustka', będąc 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu
i niebytu, zawiera w sobie także byt. Wszystko wskazuje na to, iż Nishida
zaczął stosować pojęcie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zamiast
pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę
bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna
samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można
niebytem". Zgodnie z logiką klasyczną to, co nie jest niebytem, jest <br>bytem - i na odwrót. Natomiast zgodnie z 'logiką paradoksu' podwójna <br>negacja nie prowadzi do afirmacji, ale do 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' <br>afirmacji i negacji (bytu i niebytu). <br>Może nasunąć się pytanie, czy określenie 'pustka' jest odpowiednie, skoro <br>'prawdziwa pustka', będąc 'absolutnie sprzeczną samotożsamością' bytu <br>i niebytu, zawiera w sobie także byt. Wszystko wskazuje na to, iż Nishida <br>zaczął stosować pojęcie 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' zamiast <br>pojęcia 'pustki' właśnie ze względu na to, że uświadomił sobie potrzebę <br>bardziej precyzyjnej terminologii. Niemniej jednak 'absolutnie sprzeczna <br>samotożsamość' jest 'pustką' w tym sensie, iż nie można
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego