Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednym" wynika zasada współodczuwania ('wielkie miłosierdzie'), będąca
podstawą wszelkich etycznych wartości. Przepaść między myślą a istotą
rzeczywistości może być przekraczana, jeśli nastąpi przejście od logiki
formalnej do 'logiki paradoksu'. W 'nihilizmie paradoksowym' nie ma
celowości w sensie założonego z góry planu, są natomiast cząstkowe cele
wynikające z ciągłego samotworzenia rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości'. Sprzeczność jest bowiem źródłem nieustannego ruchu (a
więc także nieustannych zmian).
Tak duże różnice między definicją Passentiego a 'nihilizmem paradoksowym'
wynikają z tego, że nihilizm teoretyczny w rozumieniu Passentiego
można zakwalifikować jako 'nihilizm relatywny'. Świadczy o tym jego
następująca wypowiedź: "Termin nihilizm odsyła do nicości, a może jeszcze
jednym" wynika zasada współodczuwania ('wielkie miłosierdzie'), będąca <br>podstawą wszelkich etycznych wartości. Przepaść między myślą a istotą <br>rzeczywistości może być przekraczana, jeśli nastąpi przejście od logiki <br>formalnej do 'logiki paradoksu'. W 'nihilizmie paradoksowym' nie ma <br>celowości w sensie założonego z góry planu, są natomiast cząstkowe cele <br>wynikające z ciągłego samotworzenia rzeczywistości 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości'. Sprzeczność jest bowiem źródłem nieustannego ruchu (a <br>więc także nieustannych zmian). <br>Tak duże różnice między definicją Passentiego a 'nihilizmem paradoksowym' <br>wynikają z tego, że nihilizm teoretyczny w rozumieniu Passentiego <br>można zakwalifikować jako 'nihilizm relatywny'. Świadczy o tym jego <br>następująca wypowiedź: &lt;q&gt;"Termin nihilizm odsyła do nicości, a może jeszcze
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego