Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
samotożsamość'.
Właśnie ze względu na taką wizję rzeczywistości zen posiada
określone kryterium prawdziwości. Chociaż pisemna spuścizna mistrzów
zen różni się od filozoficznych traktatów innych szkół buddyjskich, nie
znaczy to, że nie możemy mówić o filozofii zen jako próbie wyodrębnienia
"najbardziej abstrakcyjnych i ogólnych cech świata". Taką ogólną cechą
świata jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. Filozofia zen nie postuluje
istnienia rzeczywistości transcendentnej, która znajduje się obok wiecznego
stawania się lub ponad nim czy też formy wyższej rządzącej wszystkim,
jednak zakłada pewną jednorodną organizację całości, którą jest
struktura 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Z drugiej strony postuluje
istnienie rzeczywistości ponadzmysłowej, którą jest 'immanentna transcendencja'.

W filozofii
samotożsamość'. <br>Właśnie ze względu na taką wizję rzeczywistości zen posiada <br>określone kryterium prawdziwości. Chociaż pisemna spuścizna mistrzów <br>zen różni się od filozoficznych traktatów innych szkół buddyjskich, nie <br>znaczy to, że nie możemy mówić o filozofii zen jako próbie wyodrębnienia <br>"najbardziej abstrakcyjnych i ogólnych cech świata". Taką ogólną cechą <br>świata jest 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'. Filozofia zen nie postuluje <br>istnienia rzeczywistości transcendentnej, która znajduje się obok wiecznego <br>stawania się lub ponad nim czy też formy wyższej rządzącej wszystkim, <br>jednak zakłada pewną jednorodną organizację całości, którą jest <br>struktura 'absolutnie sprzecznej samotożsamości'. Z drugiej strony postuluje <br>istnienie rzeczywistości ponadzmysłowej, którą jest 'immanentna transcendencja'. <br>&lt;page nr=323&gt;<br>W filozofii
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego