Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wszystkim, a wszystko jest
jednym", drzewo jest tożsame jednocześnie z człowiekiem, psem, księżycem
i stołem. Nic dziwnego, że Budda Śakyamuni, który w akcie 'oświecenia'
ujrzał rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', nie chciał
nauczać, twierdząc, że ludzie nie zrozumieją jego nauki. Twierdzenie, iż
"forma jest pustką, a pustka jest formą" jest absurdem nie tylko z punktu
widzenia logiki klasycznej - zdaje się ono całkowicie przeczyć naszemu
zdroworozsądkowemu postrzeganiu rzeczywistości.
Także w innych sutrach zawarta jest nauka o tym, że stan 'buddy' nie
może być przedmiotem poznania. Na przykład w Sutrze Diamentowej czytamy:
Jeśli chcesz ujrzeć moją formę
lub usłyszeć mój głos
wszystko, co
wszystkim, a wszystko jest <br>jednym", drzewo jest tożsame jednocześnie z człowiekiem, psem, księżycem <br>i stołem. Nic dziwnego, że Budda Śakyamuni, który w akcie 'oświecenia' <br>ujrzał rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', nie chciał <br>nauczać, twierdząc, że ludzie nie zrozumieją jego nauki. Twierdzenie, iż <br>"forma jest pustką, a pustka jest formą" jest absurdem nie tylko z punktu <br>widzenia logiki klasycznej - zdaje się ono całkowicie przeczyć naszemu <br>zdroworozsądkowemu postrzeganiu rzeczywistości. <br>Także w innych sutrach zawarta jest nauka o tym, że stan 'buddy' nie <br>może być przedmiotem poznania. Na przykład w Sutrze Diamentowej czytamy: <br>Jeśli chcesz ujrzeć moją formę <br>lub usłyszeć mój głos <br>wszystko, co
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego