Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
takiej, która nie może stać się

przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić ani za pomocą
negacji, ani afirmacji. Z punktu widzenia logiki formalnej negacja negacji
prowadzi do afirmacji (-/-A/ = A), ale to znaczyłoby, że 'pustka', która
neguje negację, nie może negować afirmacji. Tymczasem 'prawdziwa pustka'
musi być negacją zarówno afirmacji, jak i negacji. 'Prawdziwa pustka' nie
może być więc ani bytem, ani niebytem.
Do pojęcia 'pustki', która nie jest ani bytem, ani niebytem, nawiązywał
także Czwarty Patriarcha zen, Daoxin, który nauczał: "Kiedy początkujący
adept widzi 'pustkę', jest to widzenie 'pustki', a nie 'prawdziwa pustka'. Ci,
którzy praktykują 'drogę' i osiągają
takiej, która nie może stać się <br>&lt;page nr=74&gt;<br>przedmiotem poznania, ponieważ nie można jej wyrazić ani za pomocą <br>negacji, ani afirmacji. Z punktu widzenia logiki formalnej negacja negacji <br>prowadzi do afirmacji (-/-A/ = A), ale to znaczyłoby, że 'pustka', która <br>neguje negację, nie może negować afirmacji. Tymczasem 'prawdziwa pustka' <br>musi być negacją zarówno afirmacji, jak i negacji. 'Prawdziwa pustka' nie <br>może być więc ani bytem, ani niebytem. <br>Do pojęcia 'pustki', która nie jest ani bytem, ani niebytem, nawiązywał <br>także Czwarty Patriarcha zen, Daoxin, który nauczał:&lt;q&gt; "Kiedy początkujący <br>adept widzi 'pustkę', jest to widzenie 'pustki', a nie 'prawdziwa pustka'. Ci, <br>którzy praktykują 'drogę' i osiągają
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego