Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
chiń. wu; jap. mu).
Innym razem na to samo pytanie odpowiedział twierdząco. Bardziej znana,
zwłaszcza w związku z metodą 'wpatrywania się w koan', jest odpowiedź
przecząca - tak zwany 'koan mu', w którym słowo mu zostało uznane za
'kluczowy wers'.
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' prawdziwa jest sprzeczna tożsamość
negacji i afirmacji. Na przykład na pytanie: "Czy istnieje byt?" prawidłowa
odpowiedź brzmi: "Tak i nie". Mistrzowie zen akceptowali dwie przeciwne
odpowiedzi na to samo pytanie, ponieważ za prawdę uważali 'absolutnie
sprzeczną samotożsamość' przeciwieństw. Zhaozhou spytał pewnego mnicha:
"Czy byłeś tu kiedyś?". "Tak" - odparł mnich. Na to mistrz powiedział:
"Napij się herbaty". Inny
chiń. wu; jap. mu). <br>Innym razem na to samo pytanie odpowiedział twierdząco. Bardziej znana, <br>zwłaszcza w związku z metodą 'wpatrywania się w koan', jest odpowiedź <br>przecząca - tak zwany 'koan mu', w którym słowo mu zostało uznane za <br>'kluczowy wers'. <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' prawdziwa jest sprzeczna tożsamość <br>negacji i afirmacji. Na przykład na pytanie: "Czy istnieje byt?" prawidłowa <br>odpowiedź brzmi: "Tak i nie". Mistrzowie zen akceptowali dwie przeciwne <br>odpowiedzi na to samo pytanie, ponieważ za prawdę uważali 'absolutnie <br>sprzeczną samotożsamość' przeciwieństw. Zhaozhou spytał pewnego mnicha: <br>"Czy byłeś tu kiedyś?". "Tak" - odparł mnich. Na to mistrz powiedział: <br>"Napij się herbaty". Inny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego