Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
rzeczywistość sama w sobie jest paradoksem, czyli używając
terminologii Kitaro Nishidy, jest 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'.
Z punktu widzenia logiki klasycznej 'absolutnie sprzeczna samotożsamość'
jest 'nicością', ponieważ nie można jej uprzedmiotowić - nie jest czymś,
skoro nie można jej wyróżnić przez negację. 'Nicość' jako 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' jest bowiem negacją nie tylko afirmacji, ale także

negacją negacji. Sąd, który zawiera w sobie jednocześnie negację i afirmację,
nie może być sprowadzony ani do afirmacji, ani do negacji.
Sądy opisujące rzeczywistość, która jest paradoksem, jeśli mają być
prawdziwe, muszą stosować 'logikę paradoksu' (A = nie-A). Taka wizja może
wydawać się absurdalna ze zdroworozsądkowego punktu widzenia
rzeczywistość sama w sobie jest paradoksem, czyli używając <br>terminologii Kitaro Nishidy, jest 'absolutnie sprzeczną samotożsamością'. <br>Z punktu widzenia logiki klasycznej 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' <br>jest 'nicością', ponieważ nie można jej uprzedmiotowić - nie jest czymś, <br>skoro nie można jej wyróżnić przez negację. 'Nicość' jako 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' jest bowiem negacją nie tylko afirmacji, ale także <br>&lt;page nr=290&gt;<br>negacją negacji. Sąd, który zawiera w sobie jednocześnie negację i afirmację, <br>nie może być sprowadzony ani do afirmacji, ani do negacji. <br>Sądy opisujące rzeczywistość, która jest paradoksem, jeśli mają być <br>prawdziwe, muszą stosować 'logikę paradoksu' (A = nie-A). Taka wizja może <br>wydawać się absurdalna ze zdroworozsądkowego punktu widzenia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego