oświetlają one wiele ważnych aspektów poznawczych i praktycznych działania środków masowych.<br>W celu uzasadnienia tego poglądu podam przykłady klasyfikacji głównych form wykorzystania środków masowych w życiu codziennym odbiorców. Mendelsohn [1964: 297], wymieniając podstawowe motywy wyboru stacji i programów radiowych, wskazywał na: <br>- poszukiwanie przez słuchaczy użytecznych informacji i wiadomości bieżących,<br>- stwarzanie akompaniamentu dla aktualnego nastroju, <br>- uwolnienie od napięć i presji psychicznych,<br>- poszukiwanie przyjacielskiego towarzystwa. <br>Z kolei Greenberg [1974: 49], na podstawie analizy zawartości wypracowań dzieci "Dlaczego lubię oglądać telewizję?", wyliczył następujące główne powody oglądania programów telewizyjnych: <br>- dla spędzenia czasu, <br>- zapomnienia o problemach, <br>- poznania, <br>- nauki, <br>- wzbudzenia emocji, <br>- relaksu, <br>- towarzystwa, <br>- nawyku oglądania.<br>Tego typu