Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
mszy symfonicznej.
Selektywnie przejmowano elementy dwóch fundamentalnych faktur i zarazem technik
renesansowych ­ długonutowego cantus firmus oraz imitacji, zwłaszcza syntaktycznej
(Garbusiński, Feicht, Miazga). Ponadto, poza Feichtem, kompozytorzy rezygnowali
w mszach chorałowych z kunsztownych technik polifonicznych, z całego bogactwa
technicznego, ogólnie mówiąc ­ z formotwórczej roli polifonii. Ograniczano się
natomiast często do faktury akordowej, z melodyką chorałową w głosie najwyższym,
do dwojeń unisonowych lub oktawowych ­ niekiedy całej obsady chóru. Te istotne
rysy omawianych mszy chorałowych można również interpretować szerzej. Nie tylko
jako nawiązanie do, czy nawet odrodzenie pewnych założeń renesansowej mszy chorałowej,
a więc mówiąc obrazowo rodzaj "powrotu do źródeł" gatunku. Także jako równoczesne
mszy symfonicznej.<br> Selektywnie przejmowano elementy dwóch fundamentalnych faktur i zarazem technik <br>renesansowych ­ długonutowego cantus firmus oraz imitacji, zwłaszcza syntaktycznej <br>(Garbusiński, Feicht, Miazga). Ponadto, poza Feichtem, kompozytorzy rezygnowali <br>w mszach chorałowych z kunsztownych technik polifonicznych, z całego bogactwa <br>technicznego, ogólnie mówiąc ­ z formotwórczej roli polifonii. Ograniczano się <br>natomiast często do faktury akordowej, z melodyką chorałową w głosie najwyższym, <br>do dwojeń unisonowych lub oktawowych ­ niekiedy całej obsady chóru. Te istotne <br>rysy omawianych mszy chorałowych można również interpretować szerzej. Nie tylko <br>jako nawiązanie do, czy nawet odrodzenie pewnych założeń renesansowej mszy chorałowej, <br>a więc mówiąc obrazowo rodzaj "powrotu do źródeł" gatunku. Także jako równoczesne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego