Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei. Wybór szkiców filozoficznych 1966-1975
Rok wydania: 1994
Lata powstania: 1966-1975
gnębiący je "aksjologiczny głód". Głód aksjologiczny zostaje nasycony poprzez realizację wartości przedmiotowych w otaczającym świecie. Jest to zatem głód inny niż głody i pragnienia znane nam dzięki doświadczeniu naszej cielesności. W przypadku doznawania głodu fizycznego świadomość koncentruje się przede wszystkim na sobie samej. Mówimy: jestem głodny. Tymczasem w przypadku głodu aksjologicznego popadamy w stan "zapomnienia o sobie". Mówimy: trzeba, aby sprawiedliwości stało się zadość. Nie możemy jednak o sobie zapomnieć zupełnie. Dolną granicą zapomnienia, poza którą nie możemy wykroczyć, jest aktualna konscjentywność. Stąd "naturalnym" sposobem bytowania Ja aksjologicznego jest konscjentywność. Tym, ku czemu Ja aksjologiczne kieruje swe zainteresowania, jest wartość przedmiotowa
gnębiący je "aksjologiczny głód". Głód aksjologiczny zostaje nasycony poprzez realizację wartości przedmiotowych w otaczającym świecie. Jest to zatem głód inny niż głody i pragnienia znane nam dzięki doświadczeniu naszej cielesności. W przypadku doznawania głodu fizycznego świadomość koncentruje się przede wszystkim na sobie samej. Mówimy: jestem głodny. Tymczasem w przypadku głodu aksjologicznego popadamy w stan "zapomnienia o sobie". Mówimy: trzeba, aby sprawiedliwości stało się zadość. Nie możemy jednak o sobie zapomnieć zupełnie. Dolną granicą zapomnienia, poza którą nie możemy wykroczyć, jest aktualna konscjentywność. Stąd "naturalnym" sposobem bytowania Ja aksjologicznego jest konscjentywność. Tym, ku czemu Ja aksjologiczne kieruje swe zainteresowania, jest wartość przedmiotowa
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego